De Eco-score is bezig aan een opmars

De Eco-score is bezig aan een opmars

Consumenten willen steeds vaker een verantwoorde keuze maken bij de aanschaf van producten. De Nutri-score is al redelijk goed ingeburgerd terwijl de Eco-score bezig is aan een opmars. “Het zal van de voedingsmiddelenindustrie de komende jaren volop de aandacht vragen”, zegt Liesbet Onghena van KTBA.

De Nutri-score is een voedselkeuzelogo dat de consument helpt bij het maken van gezondere keuzes. “Het is nog geen wettelijke verplichting, maar het is wel verstandig om na te gaan wat de Nutri-Score voor producenten kan betekenen. Consumenten worden zich steeds bewuster van hun eigen gezondheid en zullen de Nutri-score met groeiende interesse bekijken en meenemen in hun koopbeslissing. Producenten kunnen op hun beurt hun producten met dit label positiever positioneren ten opzichte van soortgelijke producten van concurrenten”, zegt Liesbet Onghena, consultant LabelCompliance bij KTBA. Het bedrijf ondersteunt producenten en toeleveranciers in de levensmiddelenindustrie op het gebied van kwaliteit, veiligheid, wet- en regelgeving. “Wij begeleiden bedrijven onder meer in hoe ze deze score kunnen verbeteren. Zo zitten een aantal ingrediënten mogelijk net op de grens van een goede of nog betere score. Samen met onze klant kijken we hoe met minimale inspanningen een betere score kan worden gerealiseerd.”

De gezondheid van de planeet

Niet alleen de interesse in de Nutri-score groeit. “Consumenten zijn zich niet alleen bewuster van hun eigen gezondheid, maar ook van de gezondheid van de planeet”, zegt Onghena. “De transparantie vanuit voedselproducenten richting consumenten  met betrekking tot duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Vandaar dat de aandacht voor en interesse in de Eco-score, de score om de ecologische impact van een voedingsmiddel aan te duiden, groeit. Zowel bij consumenten, retailers alsook producenten. ”

Eco-score

De Eco-score lijkt op de Nutri-score, met vijf labels (A – E). Het brengt de volledige milieu-impact van een voedingsmiddel in kaart. “De Eco-score is gebaseerd op de LCA oftewel de impact van het product op het milieu tijdens zijn levenscyclus. Daarnaast kunnen plus- dan wel minpunten aan een product worden toegevoegd op basis van toegekende certificaten zoals fairtrade en bio, de herkomst van de ingrediënten, de gevolgen voor de biodiversiteit en ecosystemen en de verpakking.”
Dit laatste punt – verpakking – is voor veel producenten een aandachtspunt. “Bij de verpakking is zowel de upstream (hoe het is gemaakt) als de downstream (hoe het is te recyclen) belangrijk. Bedrijven zijn hiervoor sterk afhankelijk van hun leverancier. Ze zullen de informatie bij hen moeten opvragen om meer inzicht te krijgen in de milieu-impact ervan.”

Benodigde informatie

Het benodigde info verzamelen om een Eco-score-berekening te kunnen maken is niet altijd eenvoudig, stelt Onghena. “Veel bedrijven zijn nog zoekende. Wat moet je bijvoorbeeld doen als bepaalde informatie niet beschikbaar is? Hoe ver in de keten moet je terug gaan om de milieu-impact vast te kunnen stellen? Wie binnen het bedrijf verzamelt de benodigde informatie? Vaak zijn er diverse afdelingen betrokken bij de deelaspecten die invloed hebben op de Eco-score. Dit maakt het voor producenten soms minder aantrekkelijk om ermee te starten.” Toch is rustig afwachten niet zo handig. “Er is in België inmiddels al een retailer gestart met de Eco-score en naar verwachting zullen er meer volgen.  Daarnaast wordt de wet- en regelgeving steeds strenger. Wordt het logo grootschaliger ingevoerd, dan kan dit leiden tot concurrentie tussen voedselproducerende bedrijven. Wie er nu al over nadenkt, kan alvast enige stappen zetten om zaken anders aan te pakken. De Eco-score verbeteren is vaak een traject van lange adem.” Onghena geeft een voorbeeld: “Als blijkt dat de verpakking van een levensmiddel een te grote impact heeft op het milieu, zul je als bedrijf moeten overwegen om een milieuvriendelijker alternatief te kiezen. Dit betekent gesprekken met andere/nieuwe leveranciers, nagaan welke impact andere verpakking heeft op je kosten, product, productieprocessen, logistiek, enzovoort. Kortom, de Eco-score is in ontwikkeling en zal de voedingsmiddelenindustrie de komende jaren volop bezig houden. KTBA kan bedrijven in dit traject uiteraard ondersteunen.”

[cta id=’2590′]

MEER BERICHTEN

Close Popup

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.


Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Save
Accept all Services